Grupa przedszkolna
Data – czwartek 22.10.2009r.
Sesja – Pedagogiczna
Temat dnia: Przetwory z warzyw.
Temat tygodnia: Jesienny spacer – Co mamy z pola a co z sadu?..
Cele dydaktyczne:
- doskonalenie umiejętności poprawnego nazywania i wskazywania znanych warzyw: pomidor, kapusta, ogórek, kukurydza, ziemniak i przetworów warzywnych: ketchup, kapusta kiszona, płatki kukurydziane, ogórki kiszone, chipsy
- rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej poprzez wyszukiwanie na ilustracji i piktogramach poznanych warzyw i przetworów warzywnych,
- doskonalenie umiejętności nazywania (Claudia, Zofia) i wskazywania koloru na zasadzie „pokaż taki sam: (Paulina) oraz wskazywania koloru w tablicy do alternatywnej komunikacji (Patryk, Norbert),
- rozwijanie wrażliwości sensorycznej poprzez poznawanie cech warzywa (wąchanie, dotykanie),
- poznanie znaku graficznego litery „T, t”,
- rozwijanie małej motoryki poprzez stosowanie różnych technik plastycznych – wyklejanie,
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania napisu swojego imienia wśród innych imion,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej wyrazów: określanie głosek w nagłosie
i wygłosie, dzielenie na sylaby,
- rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 3 i rozróżniania zapisu cyfrowego liczb 1,2,3,
- kształtowanie umiejętności liczenia i wsłuchiwanie się w brzmienie liczebników oraz wyszukiwanie nazwanej cyfry,
Cele wychowawcze:
- doskonalenie wiedzy na temat wartości odżywczych warzyw i przetworów warzywnych,
- kształtowanie umiejętności używania form grzecznościowych (proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry).
- rozwijanie nawyku przestrzegania porządku na zajęciach,
Cele rewalidacyjne:
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej,
- doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktu z dorosłymi poprzez zachęcanie do zadawania pytań (Claudia, Zofia, Paulina) oraz wokalizowania i komunikowania się za pomocą tablicy do komunikacji alternatywnej lub urządzeń mówiących Go Talk, (Patryk, Norbert),
- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała.
- doskonalenie umiejętności różnicowania faz wdechu i wydechu,
Cele ruchowe:
Doskonalenie:
- prawidłowych wzorców postawy w pozycji siedzenia, stania oraz umiejętności aktywności w wyżej wymienionych pozycjach,
- umiejętności zmiany pozycji i miejsca,
- funkcjonalnego chwytu (możliwości fiksacji w każdej pozycji),
- poczucia schematu własnego ciała, w tym linii pośrodkowej,
- orientacji przestrzennej.
Metody:
- słowna,
- poglądowa,
- praktycznego działania.
Metody rewalidacyjne:
- Metoda Peto,
- Metody komunikacji pozawerbalnej (piktogramy, gesty, Go Talk)
Formy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne: naturalne okazy warzyw: pomidor, kapusta, kukurydza, ogórek, ziemniak, przetwory otrzymywane z warzyw: ketchup, kapusta kiszona, płatki kukurydziane, ogórek konserwowy, chipsy, ilustracje z warzywami i przetworami z warzyw, książka Mój Kuferek cz.2, naklejki, woreczki z tasiemkami, plastikowe pudełka z pokrywka, plastelina, plastikowe nożyki, ilustracja przedstawiająca sylwetę pomidora, klej, teks piosenki „Idzie jesień’, kolorowe kartki, Książki do alternatywnej komunikacji, Go Talk.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa lub wskazuje na Go Talku warzywa: pomidor, ogórek, kukurydza, ziemniak, kapusta, marchewka,
- rozpoznaje i nazywa lub wskazuje na Go Talku przetwory otrzymywane z warzyw: ketchup, ogórki kiszone, kapusta kiszona, chipsy, płatki kukurydziane,
- potrafi ułożyć literę T,
- przykleja naklejki,
- dzieli wyraz na sylaby o raz wysłuchuje głoskę w nagłosie,
- potrafi czekać na własną kolej,
- używa zwrotów grzecznościowych.
Przebieg zajęć
1. Korekcja postawy „Siedzę prosto…”
2. Wysłuchanie piosenki „Idzie jesień”.
3. Wąchanie i dotykanie wybranych warzyw – zamknięte oczy.
4. Pokaz warzyw – (wskazywanie odpowiedzi na Go Talku).
5. Wybieranie ilustracji z warzywem.
6. Wybieranie produktu otrzymanego z wybranego warzywa np. pomidor – ketchup (jedno dziecko pomaga przynieść pudełko).
7. Próbowanie produktów, można nakarmić kolegę, koleżankę.
8. Przejście do stołu – wysłuchanie piosenki „Tata”.
9. O czym była piosenka (Paulina dostaje różne przedmioty – wybiera tylko czerwone.
10. Pokaz litery T, t.
11. Przyklejanie naklejek i dzielenie wyrazu tata na sylaby.
12. Przygotowanie ogórków kiszonych:
- mycie rąk – jedna ręka myje drugą,
- rozdanie plastikowych pudełek – otwieranie,
- rozdanie plasteliny,
- krojenie plasteliny (Patryk – urywanie),
- wkładanie kawałków plasteliny do pudełek,
- zamykanie pudełek.
13. Rozdanie woreczków z tasiemkami (Paulina – sylweta pomidora), pozostałe dzieci układają literę T.
14. Ocena prac – brawa.