Grupa przedszkolna
Data – piątek 24.10.2008r.
Sesja – Zajęcia pedagogiczne
Temat zajęć: Kłótnia w pracowni krawieckiej.
Temat tygodnia: Jak ubieramy się jesienią.
Cele dydaktyczne:
- Poznanie warsztatu pracy krawcowej lub krawca,
- Zapoznanie z podstawowymi przedmiotami związanymi z pracą krawcowej (maszyna do szycia, igła, nici, miarka krawiecka, naparstek, nożyce, guziki, żelazko).
Cele wychowawcze:
- doskonalenie nawyku przestrzegania porządku na zajęciach,
- doskonalenie umiejętności przestrzegania zasad dobrego wychowania i używania form grzecznościowych.
Cele rewalidacyjne:
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej-słuchowej,
- doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktu z dorosłymi poprzez zachęcanie do wokalizowania i powtarzania słów za prowadzącym i komunikowania się za pomocą tablicy do komunikacji alternatywnej lub urządzeń mówiących Go Talk,
- kształcenie umiejętności różnicowania faz wdechu i wydechu,
- doskonalenie orientacji w schemacie własnego ciała.
Cele ruchowe:
- doskonalenie umiejętności utrzymania prawidłowej pozycji siedzenia i stania,
- doskonalenie umiejętności zmiany pozycji i miejsca,
- rozwijanie umiejętności utrzymania równowagi w siedzeniu i staniu,
- doskonalenie umiejętności utrzymania głowy w linii pośrodkowej,
- rozwijanie umiejętności kontroli ruchów głowy w w/w pozycjach,
- doskonalenie umiejętności wykonywania czynności jedną ręką przy fiksacji drugiej,
- rozwijanie chwytu i umiejętności wykorzystania go w sposób celowy.
Metody:
- słowna,
- poglądowa,
- praktycznego działania.
Metody rewalidacyjne:
- Metoda Peto,
- Metody komunikacji pozawerbalnej (piktogramy, gesty Coghamo, Go Talk)
Formy:
- indywidualna,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne: tablice z piktogramami, urządzenia mówiące Go Talk, magnetofon,
- przedmioty związane z pracą krawcowej: (zabawkowa maszyna do szycia, igła, nici, miarka krawiecka, naparstek, nożyce, guziki, żelazko), ilustracja przedstawiająca pracownie krawiecką, tekst wiersza „Krawiec” – ilustracje do wiersza.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wie, na czym polega praca krawcowej,
- wypowiada się na temat wysłuchanego wiersza,
- potrafi nazwać przedmioty, z których korzysta w swojej pracy krawcowa,
- wie, jak przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas używania maszyny do szycia, igły, nożyczek,
- próbuje dzielić wyrazy na sylaby i głoski,
- utrzymuje pozycję siedzącą i stojącą,
- potrafi czekać na swoją kolej.
24. 10. 2007 r.
Temat zajęć: Kłótnia w pracowni krawieckiej.
Przebieg zajęć
(przy stołach, na matach)
- Korekcja postawy: „Siedzę prosto…”
- Wysłuchanie wiersza W. Scisłowskiego „Krawiec”.
W pracowni krawieckiej, kłótnia niesłychana,
Kłócą się tu wszyscy od samego rana.
Igła oświadczyła – Jestem niedościgła.
Ja tutaj króluję. Nie ma to jak igła!
A nożyce na to rozwarły się z chrzęstem:
– Co ta igła plecie? My tu najważniejsze!
Szpulka z nićmi rzekła: – Ja najwięcej znaczę
Bez nici z ubrania wyjdą nici raczej!
Warknęła maszyna: – Kiedy się obraca,
Wiem, że liczy się tylko moja praca!
Nawet się przechwalał naparstek maleńki;
– Najchętniej pan krawiec bierze mnie do ręki!
A guzik też wtrącił trzy grosze złośliwie:
– O mnie mowy nie ma? Bardzo wam się dziwię!
Bez guzików wyjdzie chyba guzik z płaszcza!
Jak wąż zasyczała, zwijają się miarka:
– A kto zmierzy wielkość?
Spór usłyszał krawiec, gdy wszedł do pracowni:
– Kto tu najważniejszy? Po prostu ja, krawiec,
Co zrobicie bowiem, kiedy was zostawię?
- Rozmowa na temat wiersza: Kto kłócił się w pracowni?, Dlaczego wszyscy się kłócili?, Kto rozsądził spór?
- Oglądanie ilustracji przedstawiającej pracownie krawiecką, rozmowa na temat, czym zajmuje się krawcowa, czy jest to potrzeby zawód?
- Szkoła rąk: pobawimy się w krawcową lub krawca
- Do pracowni krawieckiej przychodzi dziewczynka, trzeba ją najpierw zmierzyć – udajemy, że mierzymy dziewczynkę w pasie, rękę, co jeszcze możemy zmierzyć?
- Wybieramy materiał – wygładzamy ( ręce otwarte, przesuwanie rękami po stole),
- Wycinamy odpowiednie elementy, z których uszyjemy ubranie (cięcie nożyczkami (cięcie nożyczkami – ciach, ciach),
- Przygotowanie nici, nawijanie nici na szpulkę, (Nitko, nitko, hej niteczko zwijaj nam się równiuteńko, w ładny kłębek ty się zwiń, tylko się nam nie zerwij),
- Nakładanie naparstków na palec wskazujący,
- Szycie (robienie fali imitowanie szycia – do góry, na dół),
- Prasowanie żelazkiem wygładzamy ( ręce otwarte, przesuwanie rękami po stole),
- Zdmuchiwanie nitek.
- Zejście na podłogę: rozwiązywanie zagadek (dziecko wkłada do pudełka ręce i rozpoznaje, co ukryło się w nim – odgadnięty wyraz dzieli na sylaby lub głoski). Rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas używania danych przedmiotów.
- Szycie na maszynie.
- Podsumowanie zajęć – Rozmowa na temat: czego dzieci nauczyły się i brawa – „Brawo, brawo..”.