KONSPEKT ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH W PRZEDSZKOLU SPECJALNYM W GRUPIE „Krasnale”
Data- 12.05.2010
Sesja- zajęcia pedagogiczne
Temat zajęć: Oznaki wiosny.
Temat dnia: Znamy oznaki wiosny.
Temat tygodnia: Dookoła wiosna..
Cele dydaktyczne:
- kształtowanie umiejętności korzystania ze switcha w celu uruchamiania prezentacji Power Point (Kacper J. Kacper S. Martyna, Jakub)
- doskonalenie umiejętności korzystania z Big Macka (Krzysztof)- zadawanie pytania „Co to jest, czy już wiesz?”
- doskonalenie umiejętności udzielania ustnych odpowiedzi (Jakub), wskazywania odpowiedzi na Go Talk (Kacper S., Kacper J., Martyna), wskazywania na konkrecie (Krzysztof) w trakcie oglądania prezentacji Power Point.
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez zrozumienie zależności między naciśnięciem switcha a zmianą strony w prezentacji Power Point.
Cele wychowawcze:
- zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z komputera,
- rozwijanie nawyku przestrzegania porządku na zajęciach
- kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej,
- kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad dobrego wychowania i używania form grzecznościowych (dziękuję, dzień dobry),
Cele rewalidacyjne:
- kształtowanie umiejętności różnicowania faz wdechu i wydechu
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- doskonalenie umiejętności nawiązywania kontaktu z dorosłymi poprzez zachęcanie do wokalizowania i powtarzania słów za prowadzącym (Martyna, Jakub), komunikowania się za pomocą tablicy tematycznej z piktogramami PCS oraz urządzeń do komunikacji alternatywnej,
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała – różnicowanie prawej-lewej ręki.
Cele ruchowe:
Doskonalenie:
- prawidłowych wzorców postawy w pozycji siedzenia na materacu i przy stole, stania przy stole,
- orientacji przestrzennej- góra, dół, bok
- umiejętności zmiany pozycji i miejsca
Kształtowanie:
n umiejętności naciskania przycisków z wykorzystaniem intencji rytmicznej (I etap- „naciskanie obrazków),
n umiejętności skanowania poprzez przyciskanie ręką przedmiotów będących w ruchu.
Metody:
- słowna,
- poglądowa,
- praktycznego działania
Metody rewalidacyjne:
- Metoda Petö
- Metody komunikacji pozawerbalnej (piktogramy PCS, gesty Makatonu, urządzenia komunikacji alternatywnej- Go talk, Big Mack, switch, Partner Two)
Formy:
- indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne: piktogramy PCS, urządzenia do komunikacji alternatywnej: Big Mack, switch, Go Talk , Partner One, Partner Two; prezentacja „Oznaki wiosny”, komputer, woreczki, maty, motylki, liście, kwiatki, zagadka, płyta cd z piosenką „Zielona wiosna”.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- potrafi zmieniać strony w prezentacji Power Point za pomocą switcha
- rozumie zależność przyczynowo-skutkową między naciśnięciem switcha a zmianą strony w prezentacji,
- potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące prezentacji Power Point (Jakub, Martyna, Kacper S., Kacper J.)
- potrafi zadać pytanie przy pomocy Big Macka (Krzysztof)
- zna zasady bezpiecznego korzystania z komputera.
- zna i nazywa oznaki wiosny
- koncentruje uwagę na wykonywanym zadaniu,
- utrzymuje pozycję siedzącą,
- potrafi czekać na swoją kolej,
- używa zwrotów grzecznościowych (dziękuję, dzień dobry).
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Zajęcia pedagogiczne
Temat zajęć: Znamy oznaki wiosny.
Zajęcia na materacach
- 1. Korekcja postawy: piosenka „Siedzę prosto, siedzę prosto …”
- Powitanie i zaznaczenie kropką prawej ręki.
- Przypomnienie o czym rozmawiamy w tym tygodniu- zagadka
- Przydzielenie zadań.
- Wprowadzenie do tematu: wysłuchanie opowiadania na temat wiosny, zabawy logopedyczne.
- Przejście dowolne do stołów.
Zajęcia przy stole
- 7. Korekcja postawy „Siedzę prosto, stopy płasko…”
- Szkoła rąk:
– zabawa z woreczkiem
– zabawa z motylkiem
– zabawa z drewnianymi zwierzątkami
- Oglądanie prezentacji Power Point „Oznaki wiosny”
– zmiana stron przy pomocy switcha
– zadawanie pytań przy pomocy Big Macka
– odpowiedzi na zagadki przy pomocy Go Talk
- Śpiewanie piosenki „Zielona wiosna”
- Podsumowanie zajęć.
- 12. Śpiewanie piosenki „Brawo, brawo….”