KONSPEKT ZAJĘĆ PRZEPROWADZONYCH W PRZEDSZKOLU SPECJALNYM W GRUPIE 4-7LATKÓW
Data- wtorek 06.05.2010
Sesja- Sesja ruchowa na boksach
Temat zajęć: Robimy pranie
Temat dnia: Wielkie pranie
Temat tygodnia: Dbam o czystość
Cele ruchowe:
- doskonalenie prawidłowych wzorców postawy w pozycji siedzenia, stania, leżenia
- doskonalenie umiejętności aktywności w powyższych pozycjach
- doskonalenie umiejętności zmiany pozycji i miejsca
- doskonalenie funkcjonalnego chwytu (możliwość fiksacji w każdej pozycji)
- doskonalenie umiejętności kontroli ruchów głowy
- doskonalenie umiejętności utrzymania równowagi w siedzeniu, staniu
Cele dydaktyczne:
- doskonalenie umiejętności słuchania krótkiego tekstu i udzielania ustnych odpowiedzi (Jakub), wskazywanie odpowiedzi na piktogramie (Martyna, Kacper J, Kacper S)
- doskonalenie umiejętności poprawnego wskazywania przedmiotów potrzebnych do prania ( woda, miska, proszek do prania) z wykorzystaniem Go Talk’a(Kacper S, Kacper J, Martyna) wybieranie z dwóch piktogramów (Jakub)
- kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony
Cele wychowawcze:
- kształtowanie nawyku dbania o czystość osobistą i ład w otoczeniu
- kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej
- rozwijanie nawyku przestrzegania porządku na zajęciach,
- kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad dobrego wychowania i używania form grzecznościowych (dzień dobry, dziękuję)
Cele rewalidacyjne:
- kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktu z dorosłymi poprzez zachęcanie do wokalizowania, powtarzania słów za prowadzącym, i komunikowania się za pomocą piktogramów PCS (Michał, Kuba, Krzysztof, Katarzyna) lub urządzeń mówiących Go Talk ( Kasper J. Martyna, Kacper S)
Metody:
- słowna,
- poglądowa,
- praktycznego działania
Metody rewalidacyjne:
- Metoda Peto
- Metody komunikacji pozawerbalnej (piktogramy PCS, Go Talk, tablica tematyczna, gesty Makatonu)
Formy:
- indywidualna
- zbiorowa
Środki dydaktyczne: piktogramy PCS, tablica tematyczna, Go Talk, drążki, boksy, drabinki, płyta CD,ksiązka, chusta, , maty, proszek do prania, woda, miski, sznurek, spinacze)
Cele operacyjne:
Dziecko:
- koncentruje uwagę na wykonywanym zadaniu
- utrzymuje poprawną pozycję siedzącą
- utrzymuje poprawną pozycję stojącą
- wie co jest potrzebne do prania ręcznego
- wie co robimy z brudnymi ścierkami
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Sesja na boksach
Temat zajęć: Wielkie pranie
- Korekcja postawy: dzieci siedzą na boksach (przy drabinie-Kacper J, Kacper S, Martyna, Jakub )
- Powitanie, zaznaczenie prawej reki
- Korekcja postawy ♫ „Siedzę prosto, stopy płasko”
- Przydzielenie zadań
- Wprowadzenie do tematu- wysłuchanie i rozmowa na temat wiersza pt. „Wielkie porządki”
- Ćwiczenia głowy ♫ „Przedszkolaki popatrzymy”
- Ćwiczenia oddechowe: wąchanie, dmuchanie (piana)
- Korekcja postawy
- Ćwiczenia z drążkiem
- unoszenie drążka do góry ♫ „ Unosimy drążki w górę”
- zakładanie drążka za głowę ♫ „Unoszę, unoszę”
- przyciąganie drążka do brody
- opuszczanie drążka na podłogę-♫ „Do góry, do góry”
- Ćwiczenia równoważne w siedzeniu ♫ „Raz na prawo, raz na lewo”
- Tupanie w siedzeniu (zaznaczenie prawej/lewej nogi) ♫ „Tu prawą mam nogę”
- Unoszenie pupy ♫„ „O jak przyjemnie”
- Wstawanie przy drabinie (Kacper J, Krzysztof, Michał) ♫ „Stoję prosto, siedzę prosto”
- Zdejmowanie spinaczy z drabiny
- Zejście z boksu (Martyna, Kacper S, Kuba)
- Przejście przy drabinie (Krzysiek, Michał, Kacper J), pełzanie (Martyna Kuba, Kacper S) ♫ „Pucu, pucu”
- Rozdanie ścierek oraz rzeczy potrzebnych do prania
- Pranie ,płukanie ścierek
- Przygotowanie sznurka i rozwieszenie ścierek
- Podsumowanie zajęć
- Przejście na materac